بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فرهنگ ، آداب و رسوم و تاریخ مازندران

فرهنگ ، آداب و رسوم و تاریخ مازندران

آداب و رسوم اقوام ایرانی ، مازندران


عید نوروز

هنگام تحويل سال افراد خانواده دور سفره هفت سين كه با ظرافت و سليقه خانم خانه چيده شده می نشينند و در حالی كه پدر خانواده دعای تحويل می خواند منتظر سال نو می شوند.


در گذشته كه امكانات ارتباطی مانند راديو و تلويزيون نبود با تيراندازی يا گفتن اذان سال جديد را به همه اعلام می داشتند.


بعد از اين كه سال نو شد كسی كه به عنوان مادرمه انتخاب شده با مجمعی كه در آن قرآن ، آيينه، آب ، سبزه و شاخه های سبز جوان قرار دارد وارد خانه می شود.

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


چهارگوشه اتاق ها را آب می پاشد قرآن را كنار سفره هفت سين می گذارد و شاخه های سبز درخت آلوچه را به اين نيت كه سال سرسبز و خوش و خرمی برای خانواده باشد، جلوی در اتاق آويزان يا روی طاقچه اتاق می گذارد.


دراين روز مادر خانه، غذای عيد، سبزی پلو با مرغ يا گوشت درست می كند. علاوه بر آن غذایی به عنوان خيرات برای اموات می پزند و بين مردم پخش می كنند‌.


در غروب شب اول سال به اين اعتقاد كه چراغ خانه آن ها هميشه روشن و نورانی باشد، به سر در خانه ها شمع يا شعله آتش آويزان می كنند.


جشن نوروز ماه

مردم مازندران در اواسط مرداد ماه جشنی به نام نوروز ماه دارند وقتی كه اولين محصول برنج زودرس رسيد بعد از جمع آوری و درو با همان برنج غذا درست می كنند و درخارج از روستا جشن پايان كار می گيرند.


اين مراسم درست مانند سيزده به در است و اعتقاد دارند كه اين روز را حتما بايد بيرون از روستا به سر برد در واقع اين جشن یک نوع سپاسگزاری به درگاه خداوند است.


آیین سنتی ۲۶عید ماه

آيين ويژه سنتی 26 عيد ماه طبری هر سال در تاريخ 28 تيرماه شمسی در بيشتر روستاهای استان برگزار می شود.


در روستای امامزاده حسن سوادكوه اين مراسم با آداب خاصی انجام می شود اين رسم به جشن مردگان نيز معروف است.


بر اساس سنت رايج و باورهای مردم در زمان های قديم فريدون پادشاه پيشدادی به خونخواهی پدرش جمشيد شاه حاک پادشاه را سرنگون می كند مردم خبر اين پيروزی را در شب با آتش زدن بوته ها به يكديگر اطلاع می دهند.


و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه كشتی اين پيروزی را گرامی می دارند. امروزه نيز اهالی روستاهای اطراف همگی به امامزاده حسن می آيند.


و علاوه بر خيرات كردن برای اموات خود و روشن كردن شمع روی مزارها، تماشاگر مسابقه كشتی سنتی لوچو می شوند.


در اين روز كشتی گيران سوادكوه در اين محوطه گرد می آيند و به مصاف هم می روند.در مناطق جلگه ای جشن مردگان در آرامگاه ها برگزار می شود.


نوروز خوانی

نوروز خوانان معمولا پانزده روز قبل از فرا رسيدن عيد نوروز به داخل روستاها می آيند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه های محلی، طليعه سال نو را به آنان مژده می دهند.


نوروز خوانان چند نفر هستند كه يک نفر اشعار را می خواند، يک نفر ساز می زند،نفر ديگر كه به آن كوله كش باركش می گويند.


به در خانه های مردم می رود و می خواند، بادبهارون بيمو نوروز سلطون بيمو مژده دهيد به دوستان گل به گلستون اومد بهار آمد بهار آمد خوش آمد علی باذولفقار آمد، خوش آمد،نوروزتان نوروز ديگر شما را سال نو باشد مبارک صاحب خانه نيز با دادن پول، شيرينی ، گردو، تخم مرغ و نخود، و كشمش از آنان پذيرایی مي كند .


چهارشنبه سوری

از مراسم به جامانده در ايران زمين، چهارشنبه سوری است كه در آخرين چهارشنبه هر سال برگزار می شود. صبح روز چهارشنبه آش هفت ترشی درست می كنند.


آشی كه هفت نوع ترشی مانند آب نارنج، آب ليمو، آب انار، سركه، گوجه سبز، و آب از گيل در آن می ريزند و بعد از آماده شدن بين همسايه ها پخش می كنند.


غروب روز مي خوانند با آرزوی شادی و خوشی برای خود و خانواده خود از روی آتش می پرند. آن ها می خوانند،چهارشنبه سوری كمی پارسال دسوری كمی، امسال دسوری كمی


ورف چال

مراسم ورف چال برف + چاله = برف در چاه ريختن يکی از مراسم قابل توجه در ارتباط با آب در روستای اسک واقع در جاده هزار مراسم ورف چال است.


اين مراسم در يكی از روزهای جمعه در فاصله اول تا پانزده ارديبهشت ماه كه آخرين برف های زمستانی در حال ذوب شدن است. انجام می شود.


تاريخ اجرای اين مراسم قبلا از طرف بزرگان محل به اطلاع عموم رسانده می شود. در اين روز كليه مردان محل جهت انجام مراسم ورف چال واقع در دامنه كوه دماوند پس از صرف صبحانه با همراه داشتن غذای ظهرو بساط ميوه و چای از روستا خارج شده.


و امور روستا در اين روز در دست زن های محل است كه با اجتماع درمساجد و نقاط ديگر به اجرای برنامه هایی مانند عروس و داماد شاه وزير بازی و سرگرم هستند.


از ورود هر مردی به داخل روستا جلوگيری می شود در صورتی كه مردی به تذكرات و اخطار آن ها توجهی نكند و داخل روستا شود به شدت با چوب به وسيله زن های محل تنبيه می گردد.


مردان روستا پس از رسيدن به محل ورف چال كه از دوران گذشته چاهی درآن جا برای جمع آوری برف به وسيله شخصی به نام سيد حسن ولی حفر شده و مقبره او نيز در روستای نياک محل زيارت اهالی منطقه است.


اقدام به جدا كردن قطعات برف از كوه می كنند و هر كس به توانایی خود مقداری از قطعات آخرين برف زمستانی را به داخل چاه می ريزد.


پس از پرشدن چاه از برف و پوشانيدن در چاه مردان به صرف ناهار و چای و ميوه در اطراف چاه می پردازند و نماز به جامی آورند .


سپس همگی به روستا باز می گردند. اين مراسم ريشه در مبارزه با كم آبی برای مسافران و دام ها در فصل تابستان دارد با توجه به اين كه منطقه مورد بحث در گذشته یکی از مناطق دامداری محسوب می شد.


دامدارها برای تامين آب مورد نياز دام ها در فصل تابستان كه برف های روی كوه آب می شد اقدام به ذخيره برف در اين چاه می كردند .


تا درموقع كم آبی، آب مورد نيازدامدارها برای تامين آب مورد نياز دام ها در فصل تابستان كه برف های روی كوه آب می شد اقدام به ذخيره برف در اين چاه می كردند.


تا درموقع كم آبی، آب مورد نياز دام ها را فراهم كنند. امروزه منطقه مورد بحث اهميت كذشته خود را از نظر پرورش دام از دست داده ولی اين سنت قديمی همچنان در بين اهالی محل ادامه دارد.


شب يلدا ، يلدا به معنی تولد، تولد مهر تولد ميترا،شب اول زمستان را گت چله می نامند در اين شب بنا به سنت ديرين همه افراد خانواده دور هم جمع می شوند.


و با خوردن هندوانه ماست و ميوه و آجيل سرمای فصل زمستان را از خود دور می كنند اعتقاد بر اين است كه با خوردن ماست يا هندوانه در شب يلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد.


در اين شب دختران دم بخت با پوشاندن صورت خود از هفت خانه چيزی می گيرند اگر كسی آن ها را نديد و نشناخت حتما به آنچه نيت كرده اند خواهند رسيد.


ماه رمضان

آداب ماه رمضان ماه رمضان به ماه مبارک نام برده می شود چون ماه تهذيب نفس و اخلاق است و همه سعی دارند كه با ادای فرايض دينی و برپایی نماز جماعت از ثواب اين ماه بيشتر بهره مند شوند.


در اين ماه صله رحم را به جای آورده و به فقرا و محرومان و آشنايان افطاری می دهند.در شب های قدر و احيا كه شب نزول قرآن است.


درروضه خوانی شهادت حضرت علی ع شركت كرده به سوگواری می پردازند زنان و مردان شب های قدر را احيا نگه می دارند تا صبح بيدار می مانند دعا می خوانند و قرآن، بر سر می گذارند.


عید غدیر

در اين روز كه خاص عيد سادات است مردم به ديدن سادات می روند. و سكه ایی را به عنوان ته كيسه يا پارچه سبز و سفيد رنگ از دست سيد يا سيده به عنوان تبرک دريافت می دارند.


باران خواهی

مراسم باران خواهی یکی از مراسم رايج به هنگام خشک سالی مراسم باران خواهی است . به زبان محلی اين مراسم را شيلون يا شيلان می نامند.


به اين منظور ابتدا از اهالی محل مواد اوليه برای پخت شير و برنج و يا آش مورد نظر آن ها جمع آوری می شود در روز معين اهالی در مكان مقدسی مانند مسجد، تكيه ، امامزاده و يا در اطراف درخت مقدس جمع می شوند و پس از پخت آش به وسيله زن های محل، مراسم دعا وروضه خوانی انجام می شود .و از خداوند طلب باران می كنند.


پس از صرف آش مراسم به پايان می رسد.از ديگر عقايد مردم منطقه كه در اين زمينه به جا گذاشتند پايه منبر در آب و يا ريختن آب به روی فردی سيد است.


گرفتن ماه و خورشید

گرفتگی ماه و خورشيد را ظل تاريكی می نامند و معتقدند كه اژدهایی جلوی آن را گرفته است در اين حالت براي رهایی و برطرف شدن تاريكی از ماه به پشت بام ها می روند.


بر ظرف مسی می كوبند و با تفنگی تيراندازی می كنند. علاوه بر اين ها نماز آيات می خوانند و دعا می كنند.


دندان سری

يکی از مراسم دوران كودکی مراسم دندان سری است كه همزمان با ظاهر شدن اولين دندان های طفل برگزار می شود .


در اين مراسم مادر كودک شير برنج يا آشی كه انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد می پزند و كاسه ایی از اش را به خانه فاميل ها و دوستان می دهد.


معمولا رسم است كه افراد هنگام پس دادن كاسه، هديه ایی مانند جوراب، روسری يا پول در آن می گذارند


مراسم ازدواج

خواستگاری از دختر توسط اقوام نزدیک داماد صورت می گيرد. بعد از رضايت خانواده عروس فردای آن شب غذا و شيرينی تهيه ديده برای خانواده عروس می فرستند.


برای مراسم اره گيرون يا سهمان بله برون به خانه عروس می روند و با دادن انگشتر به عروس در واقع او را برای پسر شان نشان می كنند.


در همان شب بله برون ميزان شيربها، زر ،را نيز معين می كنند بعد از اين مراسم دوران نامزدی آغاز می شود كه معمولا از 6 ماه تا 2 سال طول می كشد.


چند روز مانده به عروسی مقدمات آن را فراهم می سازند. به خريد می روند و برای عروس داماد پيراهن، پارچه، و می خرند.


برای دعوت كردن مردم به عروسی زنی را به عنوان خبر گير به خانه هاي مردم می فرستند تا همگی را برای عروسي دعوت نمايد.


يک روز قبل از جشن از خانه داماد تمام مخارج جشن عروسی از قبيل برنج، مرغ، گوشت، روغن به نام خرج بار، را بار اسب می كنند.


و همراه چند گوسفند پای كوبان به خانه عروس می فرستند مردم نيز كمک هایی به نام سوری در مجمع های مسی گذاشته و روی ان را با پارچه های رنگی می پوشانند و آن را بر سر گرفته به خانه داماد می برند.


شب قبل از عروسی حنابندان می گيرند. صبح روز حنابندان ، عروس و داماد جداگانه با جشن و پای كوبی به حمام می روند دلاک در حمام به عروس و داماد شربت و شيرينی می دهد و اسپند دود می كند.


سپس عروس و داماد جداگانه سوار بر اسب، همراه دوستان به خانه می روند.شب حنابندان عروس و داماد جداگانه در خانه خود، مراسم حنابندان را انجام می دهند.


در خانه عروس، خواهر يا يکی از دوستان عروس حنا در دست عروس می گذارد و در خانه داماد نيز دوستان داماد در دست او حنا می گذارند.


روز عروسی وعقدكنان خانواده عروس و داماد جداگانه ميهمانان ناهار می دهند. بعد از ظهر عروسی داماد به همراه فاميل و دوستان برای آوردن عروس به طرف خانه عروس راه می افتد داماد از قبل اسبی را تزيين می كند تا عروس را روی آن بنشاند.


وقتی به خانه عروس رسيدند خانواده عروس با نقل و شيرينی و دود كردن اسپند به استقبال آن ها می رود پدر يا برادر عروس، نانی را به كمر عروس با شال سفيد يا سبز می نشانند‌.


به اين نيت كه اولين فرزندشان پسر باشد و پير بچه ديگری آيينه به دست جلوی اسب عروس راه می افتد. در بين راه دوستان داماد با پای كوبی و تير اندازی، در شادمانی سهيم می شوند.


گاهی نيز با گذاشتن مسابقه اسب دوانی بر عروسی می افزايند.وقتی كه به در خانه داماد رسيدند داماد از اسب پياده نارنج، انار، يا سيبی را در دست می گيرد و به سمت عروس پرت می كند.


عروس بايد آن را بگيرد و سپس آن را با هم بخورند. عروس ابتدا وارد خانه نمی شود مگر اينكه پدر داماد سكه اي يا يک راس گاو و يا زمينی را به عنوان رونما يا پاناز به عروس بدهد.


وقتی عروس وارد حياط خانه شد مادر و خواهرهای داماد اسپند دود می كنند و نقل و نبات و شيرينی به همراهان می دهند تمام مهمانان شام را در خانه داماد می خورند وپس از خوردن شام آنجا را ترک می كنند تنها زنی به نام عروس مار همراه عروس می ماند.


صبح روز بعد از عروسی عروس بايد صبحانه را آماده كند و به خانواده داماد بدهد. خانواده داماد نيز لباس، پول، پارچه ای را به عنوان خلعت به عروس می دهند.


سه روز بعد از عروسی ، عروس و داماد به عنوان سلام به مادرزن، به خانه عروس می روند كه به آن زن مار سلام می گويند. جهاز عروس را یک روز قبل از عروسی به خانه داماد می برند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده