مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» معرفی جاذبه های گردشگری ایران(۲)

معرفی جاذبه های گردشگری ایران(۲)

چشم اندازهای برتر ایران


دهکده جهان نما

جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در جنوب شهرستان کردکوی استان گلستان است. این منطقه منحصربه فرد در میان رشته کوه های البرز قرار دارد که بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد. چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.


این منطقه توریستی، به دلیل داشتم چشم اندازهای زیبا و مشرف به تمام نقاط جلگه ای از جمله کردکوی، گرگان، خلیج گرگان، میان کاله، بندر ترکمن و سایر روستاها، طبیعت زیبا، برخورداری از آب و هوای مناسب از جمله مناطق جالب و منحصر به فرد کشور است.


همچنین این دهکده ییلاقی در داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد. دهکده با برخورداری از طبیعت و چشم اندازهای زیبا، جنگل های پهن برگ و سوزنی برگ، جانوران وحشی از منابع اکوتوریستی با ارزش استان گلستان است

جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده! مطلب مرتبط جاذبه های گردشگری ساحلی که کمتر به آن ها پرداخته شده!


یکی از جاذبه های زیبای دهکده ییلاقی جهان نما مکانی است درشمال این دهکده که به چکل آتشان معروف است. وجود چشمه های فراوان، وسعت دشت، درکنار گل ها وگیاهان دارویی وجنگلی وکوهستانی زیبایی خاصی به این دهکده بخشیده است.


برای رفتن به دهکده جهان نما می توانید از مسیر کردکوی به سمت پارک جنگلی کردکوی روستای درازنو و رادکان و حاجی آباد و دهکده ییلاقی جهان نما بروید.


این جاده 70 کیلومتر است که 30 کیلومتر آن خاکی است و بهتر است با ماشین مخصوص بروید. یک راه دیگر هم از دامغان دارد.دامغان، چشمه علی،دیباج،چمن ساور، حاجی آباد


چشمه کانی گراوان

یکی از جاذبه‌های مهم و منحصر به فرد گردشگری شهرستان سردشت چشمه آب معدنی گراوان است که در فاصله 2 کیلومتری شهرستان ربط و 12 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سردشت واقع شده است.


آبی که بصورت جوشان از این چشمه بیرون می‌آید دارای املاح بسیار زیاد است که اگرچه آشامیدنی نیست، اما برای پوست خاصیت درمانی دارد. آب چشمه پس از جاری شدن املاح خود را بر زمین به جا می‌گذارد که در نتیجه انباشته شدن این املاح روی هم حجم توده‌ی مخروطی شکل و زیبای شکل گرفته است.


کانی گراوان از چشمه‌های آب معدنی است که املاح محلول در آن حداقل یک گرم در لیتر بالغ می‌گردد، چشمه در کنار روستایی بنام کانی گویز در جنوب شرق حوضه زاب قرار گرفته که آب جوشان از آن بیرون می‌آید.


در کل این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آب از نظر معالجه امراض جلدی شهرت داشته و خواص درمانی و بیوفیزیولوژیکی دارد، آب چشمه سرد و به علت شوری اش غیر قابل شرب است.


چشمه گراوان علاوه بر این ویژگی های منحصر به فرد در طبیعتی زیبا و کنار رودخانه هرمزآباد واقع است، آن سوتر توده ای زیبا از جنگل های بلوط و چشمه‌ی پر آب کانی کردان نیز در نزدیکی آن قرار دارند وهر ساله گردشگران زیادی را از اقصی نقاط کشور به خود جلب می‌کند، بعضی برای گردش و تماشای زیبایی آن می‌آیند.


و عده ای هم، برای معالجه بیماری های پوستی. هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار چشمه گراوان طبیعت زیبای منطقه را چشم اندازی زیباتر می‌بخشد و میزبان آنان می‌شود که طالب زیبایی طبیعت اند با فرا رسیدن فصل بهار رودخانه هرمز آباد که در مجاورت آن قرار دارد.

پر آب می‌شود، دشت‌های مجاور آن پر گل و جنگلهای همجوارش هم سرسبز می‌شوند.


برای رفتن به چشمه گراوان باید در مسیر جاده سردشت مهاباد حرکت کنید. این چشمه از نظر زمانی 30 تا 35 دقیقه با شهر سردشت فاصله دارد.


پس از عبور از شهر راور، با گذراندن یک جاده یک کیلومتری خاکی که با پیچ‌های متعدد از میان گندم‌زارهای دیم و جنگل‌های بلوط غرب عبور می‌کند، به این چشمه می‌رسید. چشمه روی کوهی سنگی به رنگ کرم و قرمز واقع شده است.


جزیره هنگام

یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است جزیره هنگام با آبادی های کوچک با وسعت حدود 50 کیلومترمربع در جنوب جزیره قشم واقع شده و دارای معادن نمک و خاک و سرب است .


این جزیره 33/6 کیلومترمربع مساحت دارد و به شکل مخروط ناقصی است که در کرانه های جنوبی جزیره قشم واقع شده است .


فاصله آن تا بندرعباس حدود 43 مایل دریایی و تا شهر قشم حدود 29 مایل دریایی می باشد این جزیره ارتفاعات پست آهکی دارد و بلندترین نقطه آن کوه ناکس با 106 متر ارتفاع است .


طولانی ترین قطر آن از ،روستای هنگام کهنه تا روستای هنگام جدید 9 کیلومتر است. این جزیره در موقعیت جغرافیایی N263912 E555248 واقع است.


تنها فعالیت اقتصادی در جزیره هنگام که اکثر اهالی به آن مشغولند . ماهی گیری و صیادی است . از نقاط دیدنی جزیره تاسیسات بندری انگلیسی ها است .


صید کوسه در اطراف جزیره یکی از دیدنی های این جزیره به شمار می رودهمچنین سواحل مرجانی ، خاکی حاوی آهن ، لاک پشت های بزرگ و زیبا و دلفین های بسیار زیبای دریایی ، سواحل زیبای صخرهای و شنی ، آکواریم های طبیعی و آهون از جاذبه های توریستی جزیره هنگام محسوب می شود .


تأسیسات بندری انگلیسی‌ها از دیدنی های بسیار جالب جزیره است و تماشای دسته‌های دلفین اطراف جزیره از مهیج‌ترین تفریحات مسافران جزیره است.


شنا و غواصی در سواحل جزیره و تماشای لاکپشت های دریایی، سواحل زیبای صخره‌ای و شنی هم که جای خود را دارد.تنها پارک کروکودیل کشور از دیگر جاذبه‌های داخل جزیره هنگام محسوب می‌شوند.


پارک کروکودیل نوپک مهم‌ترین مرکز گردشگری ساخته شده در این جزیره دیدنی و اولین مزرعه پرورش کروکودیل کشور است.


در نزدیکی پارک کمپینگ دائمی برای فراهم شدن امکان اقامت طبیعت گردان وجود دارد. آب‌تنی در آب‌های نیلگون خلیج فارس را که به خاطر مرجانی بودن در این منطقه بسیار شفاف است را هم از دست ندهید.آب کشی از چاه آب میان نخلستان جزیره را هم حتما تجربه کنید.


دیدنی های جزیره


۱.جاذبه روستای قدیم و جدید هنگام

جزیره هنگام سه روستا دارد به نام های هنگام قدیم، هنگام نو و غیل. این روستاها به وسیله جاده های سوشه به یکدیگر مرتبط اند.


روستای هنگام نو شنی می باشد و برای پهلو گرفتن قایق ها مناسب است. این روستا شامل تاسیسات اسکله، پاسگاه انتظامی، کارخانه ی آب شیرین کن، دفتر پست و مدرسه است.

روستای غیل بین ۲ روستای نو و قدیم هنگام قرار دارد. این روستا به دلیل واقع شدن در گودی، آب بسیاری را در خود جمع می کند که به همین دلیل نام این روستا را به زبان محلی، غیل گذاشته اند.


روستای قدیم هم که نسبت به دو روستای دیگر کم جمعیت تر می باشد، در فاصله ی ۴ کیلومتری از آنها قرار دارد و اکثر خانه هایش خالی از سکنه می باشد. شغل اصلی اهالی روستای قدیم هنگام، ماهی گیری به ویژه صید کوسه است.


۲.جاذبه تاسیسات بندری انگلیسی ها

انگلیسی ها در زمان حکومت قاجار، با ساختن خانه ها و تاسیساتی نظیر انبار ذغال، تلگراف خانه و غیره در این جزیره نفوذ کردند. به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی، انگلیسی ها بسیار به این جزیره در گذشته توجه داشته اند.


لذا تاسیسات بندری، دریانوردی و ساختمان های متعددی در آن ایجاد نمودند و از همان محل بر خط کشتی رانی خلیج فارس نظارت داشتند.


آن ها در سال ۱۹۰۴ خط تلگرافی از جاسک به هنگام احداث کردند. به اعتقاد انگلیسی ها، این جزیره با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها و داشتن چاه های آب، همچنین به دلیل واقع شدن در منطقه ی استراتژیک نظامی، دارای اهمیت بسیار بوده است.


۳. جاذبه سنگ مادر و دختر

در نزدیکی روستای غیل در جزیره هنگام، سنگ هایی قرار دارد که شبیه انسان می باشد. به اعتقاد مردم این روستا، سنگ ها متعلق به مادر و دخترش می باشد که به هنگام فرار از زورگویان در زمان قدیم، دست دعا به سوی خداوند بلند کردند و از او نجات خواستند. خداوند هم آن ها را به سنگ تبدیل کرد و به این وسیله آن ها را نجات داد.


۴. جاذبه کوه و خاک های قرمز

در جزیره هنگام کوه ها و خاک های قرمز رنگی وجود دارد که به گلک معروف است. از این خاک قرمز در صنعت سنگ های تزئینی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود. همچنین کاربرد دیگر خاک قرمز یا گلک این است که مردم این منطقه، برای تهیه نوعی مربا که به مربای سوراخ معروف است، از آن استفاده می کنند. در مناطق مرکزی جزیره، خاک قرمز برای ساخت و ساز اسکله و سایر تاسیسات مورد نیاز هم کاربرد دارد.


۵.جاذبه پارک کروکودیل نوپک

پرورش کروکودیل یکی از انواع پرورش جانوران در جهان است که همانند سایر پرورش ها با هدف بهره برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط زیست صورت می گیرد. در کشور ما نیز در سال های اخیر، بررسی های علمی و کارشناسی لازم توسط سازمان های ذیربط نظیر شیلات، محیط زیست و دامپزشکی انجام شده و راه کارهای مناسب بهره برداری از این صنعت تدوین شده است.


روستای کشه

روستای کشه در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان نطنز و۱۰۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد. روستای کشه با رشته‌کوه‌های فراوانش که معروف‌ترین آن کوه کرکس است، آب و هوایی کوهستانی دارد.


کشه از زیباترین روستاهای ایران است که باغ‌های فراوانش هنوز نتوانسته‌ است آن طور که باید و شاید این روستا را بشناساند.

محصولات کشاورزی این روستا عبارت است از

گردو ، بادام ،گیلاس،انواع سیب ها، زردآلو ، هلو، گلابی، آلو،آلبالو،انگور ومحصولات دیگری هم همچون گندم ،جو، نخود، لوبیا،ماش و عدس در این روستا کشت می شود.


رودخانه بزرگی که از میان روستا می گذرد باعث دو چندان شدن زیبایی این روستا شده است. دهکده گردشگری و تفریحی رایان نیز در روستای کشه قرار دارد.


کشه دارای ۱۹محله به نام‌های خاک سفید، هنویه، در حسینیه، در گاراژ، باغلا، پریار، ورتخته، اسبر، پاکمر، ماهیه، روی قلعه، در حمام، الله‌آباد، گهر، کربلایی‌علی، باغناره، مارچون، لاجه و سرچشمه بوده که دیدن این محله‌ها خالی از لطف نیست. همچنین مساجد زیبای این روستا حال و هوایی دیگر به کشه داده است.


سی و سه پل

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان روی زاینده رود در شهر اصفهان زده شده‌است. این پل که شاهکاری بی همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم است، به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله وردی خان بنا شده‌است.


نام‌های دیگر این پل سی و سه پل و پل سی و سه چشمه و پل چهارباغ و پل جلفا و سرانجام پل زاینده رود است.


تاریخ بنای این پل را شیخ علی نقی کمره‌ای شاعر زمان شاه عباس در شعری به گونه ماده تاریخ، سال ۱۰۰۵ هجری به حساب آورده‌است و این سال، درست هم‌زمان با روزهایی است که خیابان بی‌همتای چهارباغ هم ساخته شده‌است.


این پل نزدیک ۳۰۰ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و درازترین پل زاینده رود است. در دوره صفویان مراسم جشن آبریزان یا آب‌پاشان در کنار این پل صورت می‌گرفته‌است و در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی آن دوران اشاراتی به برگزاری این جشن شده‌است. ارامنه جلفا هم مراسم خاج‌شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می‌کرده‌اند.


این پل که در نوع خود شاهکارى بى‏نظیر از آثار دوره سلطنت شاه‏ عباس اول است، به هزینه و نظارت سردار معروف او الله ‏وردى‏خان بنا شده. این پل در حدود 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و طویل‏ ترین پل زاینده ‏رود است که در سال 1005 هجرى ساخته شده است.


در دوره‌ صفویه‌،مراسم‌ جشن‌ آبریزان‌ یا آبپاشان‌ ارامنه‌ در کنار این‌ پل‌ صورت‌ می‌گرفت‌. ارامنه‌ جلفا، مراسم‌ خاج‌ شویان‌ را نیزدر محدوده‌ همین‌ پل‌ برگزار می‌کرده‌اند. پل‌ مزبور یکی‌ از شاهکارهای‌ معماری‌ و پل‌ سازی‌ ایران‌ و جهان‌ محسوب‌ می‌شود.


و به روایتی دیگر

 این پل در سال 1011 ه.ق باهتمام اللهوردیخان سپهسالار شاه عباس و بنا به فرموده شاه مزبور شروع به ساختمان گردید و به طورى که در عالم آراى عباسى نوشته شده داراى چهل چشمه دهانه بوده که از هر چشمه آب خارج میگردیده، پلى بسیار عریض و طویل و مرتفع، شالوده آن با سنگ و آهک ریخته شده و با آجر و گچ بالا رفته و دو طرف پل غرفات و غلام گردشهاى بلند فوقانى ساخته و چشمه ‏هاى زیرینش زیاد با عرض و مرتفع و طول آن 350 قدم و عرضش بیست قدم و شش معبر باین شرح داشته است


۱. راه وسط که مخصوص عبور سواره و گردونه‏ ها بوده است. 2 و 3 دو طرف پل که از میان گالالری ها ى زیبا می گذشت و به پیاده ‏رو تخصیص داشت.


4 و 5 پشت بام هاى گالارى از دو طر ف که دور آن نرده داشته و موقع طغیان رود تفرجگاه باشکوهى بوده است، سرانجام گالاری هاى پل به وسیله پله‏ هاى ظریف بزیر پل متصل مى‏شد و از زیر پل هم موقع کم آبى عبور مى‏کردند. 6 از زیر پل بود.


مساحت این پل را سیاحان انگلیسى چهارصد و نود یارد تعیین کرده‏اند. هفت دهانه این پل گرفته شده و اکنون 33 دهانه دارد و از این رو به پل 33 چشمه شهرت دارد.


 این پل را بنام هاى،پل شاه عباسى ، پل اللهوردیخان پل جلفا ، پل چهل چشمه ، پل سى و سه چشمه خوانده ‏اند و وجه تسمیه هر یک چنین است،پل شاه عباسى از آن جهت گویند.


که شاه عباس اول دستور بناى آن را داده است و چون بمباشرت و اهتمام اللهوردیخان ساخته شده به پل اللهوردیخان معروف گردیده و از لحاظ اینکه معبر مردم به جلفا بوده آن را پل جلف هم گفته ‏اند و چون در ابتداء چهل چشمه داشته پل چهل چشمه و اینک سى و سه چشمه دارد به پل سى و سه چشمه اشتهار دارد.


 این پل براى اتصال خیابان چهار باغ کهنه عباسى به خیابان چهارباغ بالا و باغ هزار جریب و عباس آباد ساخته شده است. این پل در جشن آبریزگان و آب پاشان محل اجتماع شاه و بزرگان و شعراء و رجال و سایر مردم بوده است.

 شرحى را که سرپرسى سایکس انگلیسى راجع به این پل نوشته از نظر اینکه بسیار دقیق و وضع پل را در آخر قرن سیزدهم و اوائل قرن چهاردهم هجرى مجسم مى‏نماید عینا در اینجا نقل می ‏گردد‌


خیابان با شکوه چهارباغ از یک طرف به پل اللهوردیخان کشیده مى‏شود، که با این که حالیه روى بویرانى نهاده معذا از پل هاى درجه اول عالم به شمار می آید، اینجا از یک شاهراه سنگ فرش شده وارد مدخل عمومى پل مى‏شوند شکل فوق العاده و شگفت آور این پل که 388 یارد طول آن است مقابل یک جاده سنگ فرش شده‏اى به عرض 30 پا بدین قرار ایت که در آن سه معبر در سه سطح مختلف تعبیه شده که یکى از آن ها راه معمولى روى پل است که در دو طرف آن طاق نماهاى سرپوشیده ساخته ‏اند.


طاق نماها از طرفى به رودخانه و از طرفى به همین جاده مشرف می ‏باشند، در بالا و پائین این طاق نماها که با تابلوى نقاشى شده تزیین یافته بود هر کدام یک پیاده روهائى است که با پله کان ها باین راه اصلى وصل مىی شود و در کنار سطح رودخانه معبر دیگرى است که به طول رودخانه امتداد می یابد.


تنها انتقاد مخالفى که براى ساختمان این پل مى‏شود کرد و آن از تصویر هم نمایان است آنکه، پل مزبور در مقابل جریان ضعیف و باریک زنده رود در بیشتر فصول سال بیش از، اندازه جنبه ظرافت دارد.


معبد آناهیتا

معبد آناهیتا از بناهای مشهور شهر باستانی بیشاپور در شهرستان کازرون است.

این بنا به صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن نزدیک ۱۴ متر است و از سنگ‌های تراشیده شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده است. این بنا با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده است که به وسیله بست‌های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده‌اند. معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است.


این معبد را در عمق ۶ متری از زمین‌های اطراف خود ساخته‌اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود. معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است و می‌توان آن را جایگاه نوازش با آب دانست.


یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است. نماد جانوری این ایزدبانو به شکل گاو می‌باشد که در اطراف معبد، به صورت قرینه یکدیگر قرار گرفته است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه‌های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق‌العاده است.


دشت های لاله واژگون

دشت دالانی اليگودرز با دوهزار و 900 هكتار وسعت در يكی از ارتفاعات منطقه حفاظت شده اشترانكوه قرار دارد

قرار گرفتن اين دشت زيبا در ارتفاعات اشترانكوه و احاطه شدن توسط كوه های ديگری همچون مورزرين قالی كوه شاه كول و نسارتخت زيبایی آن را صد چندان كرده است

مجموعه اين مناظر چشم نواز و بی بديل باعث شده همه ساله خيل عظيم گردشگران و دوستداران طبيعت از سراسر كشور به اين منطقه سرازير شوند.


در اين دشت زيبا ومنحصر به فرد دو نوع نادر از گل های لاله واژگون به نام های سوسن چلچراغ و اشک مريم با ارتفاعی بالغ بر 120 سانتی متر می رويد.


با ذوب برف ها در دامنه كوه های منطقه دره دائی الیگودرز، هزاران لاله سرخ واژگون از بطن خاک سياه می رويند و به سان نوزادان طبيعت در دامن دايه باد سرود زندگی آغاز می كنند.


رويش هزاران لاله واژگون در آوان هر بهار در دشت زيبای لاله های واژگون جلوه بي نظير و كمياب طبيعت گوناگون حيات وحش در ايران را نمايان می كند.


دشت زيبای لاله های واژگون الیگودرزدر منطقه سردسير شرق استان لرستان قرارگرفته و رويشگاه گل منحصر به فرد و كمياب لاله های واژگون و انواع ديگری از گياهان مرتعی خودرو است.


لاله واژگون برخلاف ساير گونه هاي لاله و ساير گل ها از ساقه به سوی زمين برگشته است و بدين سبب نامش را واژگون نهاده اند و برخی نيز به سبب آنكه درميان گلبرگهايش همواره قطره آبی جاری است، بدان گل اشک نيز می گويند.


از مجموع ۱۲ گونه گل تزيينی لاله، لاله واژگون، گل بومی سرزمين ايران است كه در قرن شانزدهم ميلادی به اروپا برده شد و در اقليم مناسب قاره سبز پرورش يافت.


در كنار رويش لاله های واژگون ،گون، موسير و انواع ديگری از گياهان مرتعي در هر بهار زينت بخش دشت لاله ها است. مناظر زيبا و پوشش گياهی منحصر به فرد اين منطقه همه ساله هزاران نفر از مشتاقان طبيعت را به سوی خود می كشاند.


ولی اين طبيعت بی نظير در گام رو به جلوی تخريب ونابودی هرروز عقب تر می رود و دوستداران طبيعت در هر سال نشانه های كمتری از اين طبيعت بكر را نسبت به سال های قبل از آن می يابند.


بوته كنی بی رويه خصوصا کندن پیازلاله این عرصه طبيعی را كوچكتر كرده است.

اين منطقه به سبب رويش گونه های منحصر به فرد از گياهان مرتعی و نيز لاله های واژگون در دومين ماه از بهار هرسال، غنيمتی از طبيعت در استان لرستان است که به تدريج ازكف می رود.


هر دوستدار طبيعتی مي داند كه گل های وحشی تنها در اقليم خود می رويند و آنان كه هرساله به قصد تفرج برای دیدن این لاله ها هجوم می برند.

متاسفانه ها با لاله ها درست رفتار نمی کنند واقدام به کندن لاله ها می کنند، غافل از اینکه این گل زیبا تا چند ساعت دیگر پژمرده می شود .


وبه کنار جاده پرتاب خواهد شد ودرصورت کاشت پیاز آن درحیاط خانه به ندرت رشد خواهد کرد،به همین دلیل بوته كنی و چيدن لاله های واژگون آن هم در فصل تكثير ورويش، عامل مرگ گل هاست و ديري نخواهد پاييد كه دراین منطقه ديگر گلی نخواهد روئيد و اين دشت زيبا بر نام بی مسمای خود خواهد گريست.


در این میان فرهنگ سازی توسط رسانه ها ی دیداری ونوشتاری خصوصا صدا وسیما می تواند درتغییر نگرش مردم نسبت به این گل های زیبا ونوع برخورد مردم با این لاله ها موثر باشد واین امر کمک شایانی به حفظ این طبیعت بی همتا خواهد کرد. 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده